Klant aan het woord: communicatie is de kunst van het herhalen

Els van Weele is Coördinator Verkoop en Ontwikkeling bij Woningbouwvereniging Bergopwaarts ‘Met een WKO-systeem, dat zorgt voor zowel verwarming als koeling, is er een aangename, constante temperatuur in huis. Het is niet nodig om aan knoppen te draaien en er zijn geen radiatoren. Daar staat tegenover dat ‘even een graadje warmer’ niet direct te regelen is. Niet iedereen is hiermee bekend, dus het is belangrijk dat potentiële huurders een weloverwogen keuze maken. Vooraf moet helder zijn wat een WKO-systeem inhoudt en hoe het werkt: wat kan er wel, wat kan er niet. Tijdige en eerlijke voorlichting is cruciaal, want het is jammer als de relatie tussen verhuurder en huurder onnodig wordt verstoord door misverstanden.

Alles om verrassingen te voorkomen
Bij de verhuur van het appartementencomplex De Eeuwsels in Helmond (70 appartementen en een commerciële ruimte op de begane grond) is veel aandacht besteed aan de voorlichting. Bij de intakegesprekken, op de voorlichtingsavond, op de website, in de brochure, in een bijlage van het huurcontract, bij oplevering van de woning: steeds opnieuw is uitgebreid toelichting gegeven op het WKO-systeem van het nieuwe gebouw. Alles om verrassingen te voorkomen. Uiteindelijk is communicatie de kunst van het herhalen.

Volledig ontzorgd
Het beheer van het WKO-systeem hebben we overgedragen aan Vaanster. Bergopwaarts is eigenaar van de installatie, maar we worden volledig ontzorgd. Vaanster regelt het hele proces: van leveringscontracten, facturatie en voorlichting tot het technisch en financieel beheer. Zonder enige moeite voldoen we zo aan alle verplichtingen van de Warmtewet. Het energiebeheer overdragen aan een professionele partij is een goede keuze geweest. Als woningcorporatie hebben wij immers niet de kennis en capaciteit om dit goed te organiseren. Wij verhuren woningen en het leveren van energie en alles wat daarbij komt kijken, behoort niet tot onze core business.’