1. terug

Tiel, De Vier Gravinnen

  • Status Opgeleverd
  • Type systeemWKO
  • Aantal woningen172
  • Sinds 2015 in beheer
  • Leveringsbetrouwbaarheid toegenomen sinds beheer Vaanster
  • Multifunctioneel woongebouw

Welkom op deze bewonerspagina, hier vindt je specifieke informatie over De Vier Gravinnen in Tiel.

•  WKO installatie levert warmte, koude en verwarming van tapwater
Bij oplevering vindt u onderstaande onderdelen in jouw woning:
•  Type energiemeter - warmte: Ista Domaqua 1,5m3
•  Type energiemeter - warm tapwater: Ista Sensonic 1,5m3 hybride

WKO Duurzaam Energiesysteem

De Vier Gravinnen is een woonzorgcentrum in Tiel. De verdiepingen bestaan uit 192 appartementen en de begane grond is bestemd voor bedrijfsruimtes voor maatschappelijke en commerciële ondernemers. Het bruto vloeroppervlak is 20.000m2. Duurzaamheid speelt een belangrijke rol bij De Vier Gravinnen. Warmte en koude wordt geregeld via opslag in de bodem en het gebouw heeft energielabel A. 

"Het project De Vier Gravinnen werd opgeleverd in 2011. SCW Tiel was verantwoordelijk voor de projectontwikkeling en SCW Energie was investeerder. De bruto vloeroppervlakte bedraagt 20.000 m2 en de appartementen worden verhuurd aan particulieren, STMR en SZR Zorgpartij. De exploitatie van het WKO-systeem is sinds 2015 in handen van Vaanster. Vaanster neemt alle zorgen uit handen met betrekking tot de energielevering. De werkzaamheden worden tijdig en op vakkundige en regelmatige wijze uitgevoerd. De kwaliteitseisen van het werk en de organisatie van de uitvoering voldoen aan de gestelde eisen en normen.” 
H.W.J. Suijdendorp, Directeur-Bestuurder SCW Tiel 

De architecten van De Vier Gravinnen hebben nieuw elan gegeven aan de Hertogenwijk in Tiel door de Italiaanse stad Siena als voorbeeld te nemen voor het ontwerp. Terrakleurige bakstenen, roomkleurig stucwerk, open verbindingen en een ‘plaza’ waar iedereen elkaar tegenkomt. Uiteraard wint Siena het qua sfeer van deze Tielse variant, maar op het gebied van duurzaamheid zegeviert De Vier Gravinnen.
In 2015 heeft SCW aan Vaanster gevraagd het beheer van de WKO-installatie over te nemen. In deze constructie blijft SCW eigenaar van het systeem, terwijl Vaanster zorgt voor de techniek, de facturering en alle communicatie met de bewoners. Zo heeft SCW niet de lasten, maar ze behoudt wel de zeggenschap over de tarieven.  
Toen Vaanster de WKO van De Vier Gravinnen in beheer nam, bleek deze energetisch niet goed te functioneren. Door hydraulische en regeltechnische aanpassingen is het gasverbruik ten opzichte van voorgaande jaren significant gedaald. Ook de leveringsbetrouwbaarheid is toegenomen en de koeling is verbeterd. Door de aanpassingen wordt de primaire doelstelling beter bereikt: comfort voor de bewoners. 

Ontwikkelaar: SCW Tiel 

Wil je meer weten over één van de duurzame energiesystemen voor jouw project? We komen graag met je in contact om dit samen te bespreken.

Eigendomsgrens

De eigendomsgrens geeft aan welke onderdelen Vaanster exploiteert, onderhoudt en eventueel vervangt. De overige onderdelen zijn in eigendom van de woningeigenaar die daarmee ook verantwoordelijk is voor onderhoud en eventueel vervanging. Voor koopwoningen geldt dat je als bewoner zelf de eigenaar van de woning bent. Voor huurwoningen geldt dat de verhuurder de eigenaar van de woning is.

De afbeelding is een schematische weergave van de installatie in jouw woning. Het kan voorkomen dat de onderdelen in jouw woning op een andere manier gepositioneerd zijn.

Heb je vragen? Bekijk de 'Veelgestelde vragen' op deze website. 

Veelgestelde vragen

Storing in levering warmte

Er is een storing in de warmte levering. Dat is vervelend en dat wil je natuurlijk zo snel mogelijk opgelost hebben.

Allereerst moet de oorzaak van de storing worden achterhaald, zodat duidelijk wordt wie de storing kan oplossen. De eigendomsgrens geeft aan wie verantwoordelijk is voor de diverse onderdelen. Deze kun je vinden op de pagina van het project waar je woont. 

Wie is verantwoordelijk voor het systeem in mijn woning?

Het antwoord op deze vraag verschilt per project en wordt aangegeven door middel van een eigendomsgrens. Deze kun je opzoeken via het intikken van de postcode op de homepage. Ga naar www.vaanster.nl en voer bovenaan het postcode en huisnummer in. Vervolgens word je doorgestuurd naar de webpagina die hoort bij de ingevoerde postcode. Daar staat een afbeelding met de eigendomsgrens van alle apparatuur in de woning.

Storing in levering koude

Er is mogelijk storing in de levering van koude. Dat is vervelend en dat wil je natuurlijk zo snel mogelijk opgelost hebben.

Allereerst moet de oorzaak van de storing worden achterhaald, zodat duidelijk wordt wie de storing kan oplossen. De eigendomsgrens geeft aan wie verantwoordelijk is voor de diverse onderdelen. Deze kun je vinden op de pagina van het project waar u woont. 

Kan ik zelf mijn voorschotbedrag aanpassen?

Ja dat kan. In je persoonlijke account kun je onder het kopje “mijn facturen” je voorschotbedrag aanpassen. Dat is wel binnen een bepaalde marge, omdat het voorschotbedrag wel voldoende moet zijn om de vaste kosten te dekken.

Klik hier om naar jouw persoonlijke account  te gaan en log in om de gegevens aan te passen. Klik op account aanmaken als je voor de eerste keer de pagina gaat bezoeken. 

Storing in levering warm water

Het is vervelend als er geen warm water uit de kraan komt. Het is van belang om vast te stellen: 

  • Of er verminderd warm water is of dat er helemaal geen warm water is. 
  • Of er uit geen enkele kraan (ookwel tappunt genoemd) in de woning warm water komt of dat er een enkele kraan is waaruit geen warm water meer komt.