Veelgestelde vragen

Jaarafrekening

Hoe maak ik een ‘Mijn Vaanster’ account aan?

In 'Mijn Vaanster' vind je jouw gegevens eenvoudig terug, zoals jouw verbruik en facturen. Je kunt hier ook jouw voorschotbedrag eenvoudig aanpassen. Erg handig dus! Voor het aanmaken van jouw account heb je jouw klantnummer (deze vind je op iedere factuur) en jouw postcode (zoals ook vermeld op de factuur) nodig. Klik hier voor voor het aanmaken van jouw account. Hulp nodig? Stuur een email naar klantenservice@vaanster.nl

Waarom ontbreekt er een maandbedrag op mijn jaarafrekening?

Je betaalt bij Vaanster altijd een maand vooruit. In januari betaal je bijvoorbeeld voor februari, in februari betaal je voor maart, en zo verder. 

Is deze jaarafrekening inclusief mijn nieuwe periode voorschotbedrag?

Anders dan voorheen, sturen we je nu een jaarafrekening zonder een nieuw voorschotbedrag voor 2024 mee. 

Meer informatie over het prijsplafond

Waarom staat er op de voorschotnota een hoger bedrag bij de BTW berekening dan ik betaal?

Wij berekenen eerst jouw voorschot gebaseerd op het daadwerkelijke tarief van 2023. We houden hierbij een gemiddeld verbruik aan Gigajoules aan. Hierover wordt de BTW berekend. Dat is het BTW bedrag wat je op de voorschotnota ziet. De BTW wordt dus berekend over het hele bedrag zonder prijsplafond. Dit is zo vanuit de Overheid geregeld.
 
Daarna verminderen we het voorschotbedrag met de korting van het prijsplafond. Het prijsplafond is vrij van BTW.  Dit lagere bedrag zie je als te betalen op de factuur.

Ik word klant bij Vaanster

Wat betekent energiezuinig voor mijn kosten?

Vaak worden ook de termen gasloos of nul op de meter genoemd.  Deze termen geven soms verwarring over de kosten. Wat houdt het nu in? 

Hoe word ik klant bij Vaanster?

Allereerst van harte gefeliciteerd met je nieuwe woning en welkom bij Vaanster! 

Vaanster zorgt ervoor dat er warm water uit je kraan stroomt en dat je jouw huis kunt verwarmen in de winter en kunt koelen in de zomer. Vaanster levert geen koud water en stroom, sluit hiervoor een contract af met een derde partij!

Wat is een leveringsovereenkomst?

Na je aanmelding bij Vaanster ontvang je van ons per mail de leveringsovereenkomst. Hierin staan alle rechten en plichten die wij naar elkaar hebben. Je vindt er informatie over de levering van warmte en koude, de tarieven en de betalingen. Zo hebben we alles netjes op papier staan wat we voor je gaan doen en wat je kunt verwachten. 

Gegevens wijzigen

Hoe kan ik mijn verhuizing doorgeven?

Als je gaat verhuizen kun je dit gemakkelijk via de website aan Vaanster doorgeven. We vragen je wel om de meterstanden aan ons door te geven van de datum waarop je de sleutel van je woning inlevert, ook als je een slimme meter hebt. We begrijpen dat het een drukke tijd is, je kunt dit ook een paar dagen later doen. Er is namelijk geen sprake van een opzegtermijn, dus je kunt een datum in het verleden opgeven. Na het doorgeven van je verhuizing ontvang je binnen zes weken de eindafrekening. Als je geen meterstand kunt opgeven, houd er dan rekening mee dat het wat langer kan duren.

Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens aanpassen zoals bijv. mijn mailadres?

Op de persoonlijke 'Mijn Vaanster' account kun je van alles makkelijk zelf regelen en persoonlijke gegevens aanpassen zoals je mailadres.  
Klik op account aanmaken als je voor de eerste keer de pagina gaat bezoeken. 

Kan ik zelf mijn voorschotbedrag aanpassen?

Ja dat kan. In je persoonlijke account kun je onder het kopje “mijn facturen” je voorschotbedrag aanpassen. Dat is wel binnen een bepaalde marge, omdat het voorschotbedrag wel voldoende moet zijn om de vaste kosten te dekken.

Klik hier om naar jouw persoonlijke account  te gaan en log in om de gegevens aan te passen. Klik op account aanmaken als je voor de eerste keer de pagina gaat bezoeken. 

Over het energiesysteem

Hoe werkt een EQw systeem?

Alle informatie hierover vindt u op onze EQw pagina. 

Hoe werkt een WKO systeem?

Alle informatie hierover vind je op onze WKO pagina.

Wat is een IWP systeem?

IWP staat voor individuele warmtepomp. Bij een IWP energiesysteem heeft elke woning een eigen warmtepomp. Een water-water warmtepomp onttrekt energie uit de bodem en wordt door de warmtepomp naar uw woning gepompt. Via het vloerverwarmings- en vloerkoelingssysteem wordt uw woning verwarmd en gekoeld.

Lees hier meer over het IWP energiesysteem.

Wat zit er in mijn woning?

Wie is verantwoordelijk voor het systeem in mijn woning?

Het antwoord op deze vraag verschilt per project en wordt aangegeven door middel van een eigendomsgrens. Deze kun je opzoeken via het intikken van de postcode op de homepage. Ga naar www.vaanster.nl en voer bovenaan het postcode en huisnummer in. Vervolgens word je doorgestuurd naar de webpagina die hoort bij de ingevoerde postcode. Daar staat een afbeelding met de eigendomsgrens van alle apparatuur in de woning.

Welke thermostaat zit er in mijn woning?

Vaanster is een energieleverancier en de thermostaat is daarom niet van Vaanster. De thermostaat is van de woningeigenaar. Bij een koopwoning ben je dat zelf en als bij een gehuurde woning is dat de verhuurder.  

Hoe lees ik mijn energiemeter uit?

Er zijn verschillende energiemeters. Veel gebruikte merken energiemeters zijn: Kamstrup en Ista. De energiemeter bevindt zich in veel gevallen in de meterkast of technische ruimte van jouw woning. 

Tarief, factuur en jaarafrekening

Wat staat er op mijn jaarafrekening?

In februari 2024 zul je de jaarafrekening voor 2023 ontvangen. Deze rekening is opgesplitst in vaste en variabele kosten. De uiteindelijke kosten worden bepaald op basis van jouw werkelijke energieverbruik, dat we hebben vastgesteld door de meterstanden op te nemen. 

Mijn jaarafrekening klopt volgens mij niet.

Als je het vermoeden hebt dat jouw jaarafrekening niet klopt, kun je contact met Vaanster opnemen. 

Wanneer ontvang ik mijn jaarafrekening?

De jaarafrekening van 2023 zul je in februari 2024 per mail ontvangen.

Storingen en onderhoud

Storing in levering warmte

Er is een storing in de warmte levering. Dat is vervelend en dat wil je natuurlijk zo snel mogelijk opgelost hebben.

Allereerst moet de oorzaak van de storing worden achterhaald, zodat duidelijk wordt wie de storing kan oplossen. De eigendomsgrens geeft aan wie verantwoordelijk is voor de diverse onderdelen. Deze kun je vinden op de pagina van het project waar je woont. 

Storing in levering koude

Er is mogelijk storing in de levering van koude. Dat is vervelend en dat wil je natuurlijk zo snel mogelijk opgelost hebben.

Allereerst moet de oorzaak van de storing worden achterhaald, zodat duidelijk wordt wie de storing kan oplossen. De eigendomsgrens geeft aan wie verantwoordelijk is voor de diverse onderdelen. Deze kun je vinden op de pagina van het project waar u woont. 

Storing in levering warm water

Het is vervelend als er geen warm water uit de kraan komt. Het is van belang om vast te stellen: 

  • Of er verminderd warm water is of dat er helemaal geen warm water is. 
  • Of er uit geen enkele kraan (ookwel tappunt genoemd) in de woning warm water komt of dat er een enkele kraan is waaruit geen warm water meer komt. 

Tips

Thermostaat

Bij bijna alle thermostaten is het mogelijk om een programma in te stellen. Dit heeft als voordeel dat de temperatuur na het instellen van een programma automatisch door de thermostaat wordt geregeld. 

Koude dagen

Op koude dagen kan je extra behoefte hebben aan warmte. Wij hebben een aantal tips verzameld voor het effectief en duurzaam benutten van warmte.

Koeling

Op warme dagen kun je gratis gebruik maken van koeling. Dit verbruik wordt niet bemeterd. Wij hebben een aantal tips verzameld om optimaal gebruik te kunnen maken van de koeling.