Al meer dan 150 projecten in exploitatie en beheer

Eerste ervaringen van Asset Manager Martin

Eerste ervaringen binnen Vaanster: Beheer van collectieve duurzame verwarmingsinstallaties een vak apart!

Ik ben Martin Horstink. Vanaf 1 maart ben ik begonnen als Asset Manager bij Vaanster Energie. Ik stel mezelf graag even kort voor en geef een kijkje in mijn eerste ervaringen bij Vaanster.

Hiervoor heb ik bij diverse energie adviesbureaus gewerkt. Op die manier ben ik in aanraking gekomen met een grote verscheidenheid aan duurzame energiesystemen en de processen die daarbij komen kijken. Met mijn werktuigbouwkundige achtergrond en mijn interesse in de energietransitie kon ik daar jarenlang perfect mijn ei in kwijt. Met name de dynamiek tussen mens en duurzame techniek heeft mij altijd getrokken: iedereen wil duurzaam maar het mag niet te dichtbij komen; denk hierbij aan windmolens. Of te veel kosten, zoals warmtepompen.

Dat ik graag bij Vaanster aan de slag wilde gaan heeft er onder andere mee te maken dat ik vanuit mijn ervaring bij een eerdere werkgever wist dat Warmte Koude Opslag systemen in de praktijk niet altijd probleemloos functioneren. Problemen met onder andere de bronbalans en financiële afrekenstructuren vind ik interessant. Ook beknibbelen we als Nederlanders graag in de investeringskosten waardoor in het ontwerp van een duurzame verwarmingsinstallatie soms onderdelen worden weggelaten waar je tijdens de exploitatie spijt van gaat hebben. De complexiteit van duurzame verwarmingssystemen is groot en ik zie het als een enorme uitdaging om bij Vaanster bij te dragen aan het beter laten functioneren en een efficiëntere exploitatie van duurzame verwarmingssystemen (Beheer).

Eerste ervaringen bij Vaanster
Ik ben nu een aantal weken bij Vaanster aan de slag en ik zie mooie dingen om me heen gebeuren. Ik ben onder de indruk van de verschillende IT-systemen die wij bij Vaanster gebruiken om de processen rondom het technische en financiële beheer en exploitatie te verbeteren.

Beter onderhoud en beheer door Planon
Zo maken we gebruik van Planon: een assetmanagementsysteem voor vastgoed. Dit pakket zetten we met name in om onze storings- en onderhoudsprocessen te optimaliseren. Als een klant bijvoorbeeld een storing aan ons doorgeeft kan onze klantenservice snel zien of er wellicht nog andere storingen bij de buren of ergens anders in het gebouw zijn. Hierdoor kunnen we direct duidelijkheid geven over de mogelijke oorzaak en een inschatting doen van de duur van de storing. Ook kunnen we, doordat alle onderdelen van onze installaties in het Planon systeem zijn opgenomen, een onderhoudspartij met de juiste materialen en gereedschappen naar een storing sturen. Onnodige ritjes zijn zo overbodig!

Door monitoring slimmere investeringen warmtepompen
Bij onze installaties meten we natuurlijk veel gegevens. Denk daarbij aan de hoeveelheden warmte die er door afnemers worden afgenomen en hoeveel elektriciteit de warmtepomp verbruikt. Maar ook de bronnen worden nauwlettend in de gaten gehouden. De afdeling monitoring zorgt er daarmee voor dat er goede gebruiksoverzichten komen van onze bronnensystemen, een voorwaarde omdat veel van onze systemen vergunningsplichtig zijn.

Dat is echter niet alles! Sinds kort maken we ook gebruik van de meetgegevens om onze herinvesteringen te optimaliseren. Gaan we investeren in dezelfde warmtepomp? Of zetten we twee kleinere warmtepompen neer, waarmee we een beter regelbereik hebben en het warmtepomp gedeelte meer kunnen inzetten dan voorheen? Hierdoor proberen we onze systemen te optimaliseren en zoveel mogelijk duurzame warmte aan onze klanten te kunnen leveren.

Klant centraal bij integratie nieuwe CRM systeem
Verder zijn wij op dit moment druk bezig met de integratie van een nieuw financieel CRM systeem. Dit zal ervoor zorgen dat wij onze financiële klantprocessen nog beter kunnen uitvoeren. Ook zullen er meer functionaliteiten beschikbaar komen voor onze particuliere en zakelijke klanten. Zo kan bijvoorbeeld een particuliere klant straks zelf zijn voorschotbedrag aanpassen.

Nieuwe software en processen, maar ook nieuwe diensten bij Vaanster
Het bedrijf is dus volop in ontwikkeling. Niet alleen door processen te verbeteren, maar ook door nieuwe diensten aan te bieden. Al meer dan een decennium exploiteert en beheert Vaanster collectieve warmte installaties, zoals WKO-systemen. Maar sinds vorig jaar biedt Vaanster ook een duurzame individuele oplossing voor nieuwbouwwoningen met Warmtevanmorgen.nu. Vaanster neemt daarbij de installatie en het beheer op zich, iets waarmee we vertrouwd zijn. Hierdoor wordt het voor projectontwikkelaar wel heel aantrekkelijk om een duurzame woning aan te bieden.

Problemen los je samen op tijdens de ‘huddle’
Op kantoor houden we elkaar scherp door onze dagelijkse ‘huddle’ in de ochtend. Om 9.07 uur komen we met zijn allen bij elkaar en vertellen we de positieve zaken van een dag ervoor, geven de prioriteiten van de komende dag aan en een ieder geeft aan waarbij hij of zij hulp kan gebruiken. Op die manier proberen we zoveel mogelijk obstakels uit de weg te ruimen, voor onszelf, maar ook voor onze klanten en opdrachtgevers. Ervoor zorgen dat de verwarmingssystemen die wij beheren en exploiteren duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar blijven.

Dat is VAANSTER!

Conclusie na twee weken: Beheer en exploitatie WKO’s een vak apart
Dit zijn mijn eerste ervaringen en indrukken bij Vaanster. Ik kan wel zeggen dat het beheer van een duurzame verwarmingsinstallatie echt een vak apart is. Ik ben blij en trots onderdeel uit te mogen maken van dit mooie bedrijf met leuke, behulpzame en bovenal professionele collega’s.

Al opdrachtgever bij ons? Dan is er een grote kans dat we elkaar binnenkort zullen ontmoeten en ik kijk uit naar onze samenwerking!

Meer weten over onze diensten en producten of lijkt het je ook leuk om bij Vaanster te komen werken? Neem dan contact met mij op via mh@vaanster.nl, bel me op 06 1561 0615 of maak contact met mij op LinkedIn: LinkedIn Martin Horstink.

Ga terug naar overzicht