Veelgestelde vragen

Klant worden

Hoe word ik klant bij Vaanster?

Allereerst van harte gefeliciteerd met je nieuwe woning en welkom bij Vaanster! 

Vaanster zorgt ervoor dat er warm water uit je kraan stroomt en dat je jouw huis kunt verwarmen in de winter en kunt koelen in de zomer. Lees hier alles over het aanmelden van jouw woning.

Wat levert Vaanster?

Jouw woning of kantoor wordt duurzaam verwarmd en verkoeld door een Vaanster energiesysteem, ook zorgen wij ervoor dat jouw tapwater wordt verwarmd. Je bent met Vaanster goed bezig dus. Vergeet niet om ook een contract af te sluiten met een elektriciteits- en waterbedrijf, dit wordt namelijk niet door ons geleverd!

Wat is een ‘Mijn Vaanster’ account?

Op 'Mijn Vaanster'  kun je alle voor jouw belangrijke informatie terugvinden. Hier vind je jouw tarieven, jouw facturen en jouw verbruik. Wat ook handig is; je kunt er van alles zelf regelen. Je kunt er bijvoorbeeld je voorschot aanpassen, een automatische incasso instellen en je mailadres aanpassen. 

Lees meer

Storingen en onderhoud

Wanneer vindt er onderhoud plaats?

Als er gepland onderhoud plaats gaat vinden, dan zal Vaanster jou daar ten minste drie dagen van tevoren van op de hoogte brengen. Onderhoud kan wenselijk of noodzakelijk zijn. In verband met uitvoering van werkzaamheden kan levering gedurende een zo kort mogelijke periode, beperkt zijn of worden onderbroken.

Lees meer
Mijn afleverset lekt. Wat moet ik doen?

Als er water uit de afleverset lekt, dan kun je direct de aanvoer van water naar de afleverset afsluiten. Dit doe je door de afsluiters dicht te draaien. 

Meld vervolgens de lekkage (telefonisch) bij Vaanster zodat wij de lekkage kunnen oplossen.
Via telefoonnummer 085- 7602992 is Vaanster 24 uur per dag bereikbaar voor het melden van een storing.

Lees meer
Ik heb een probleem met mijn ventilatie. Wat moet ik doen?

Een ventilatieprobleem kan worden opgelost door de eigenaar van de woning. Schakel jouw eigen installateur in, indien het een koopwoning is of neem contact op met de verhuurder indien je de woning huurt.

Lees meer

Gegevens wijzigen

Ik ben het wachtwoord van mijn persoonlijke account vergeten.

Je kunt zelf een nieuw wachtwoord aanvragen. Klik hier om een nieuw wachtwoord aan te vragen.

Hoe kan ik mijn meterstand doorgeven?

De meeste meters worden door Vaanster op afstand uitgelezen, dan wordt de meterstand digitaal uitgelezen. Daarnaast zijn er momenten waarop je als bewoner wordt gevraagd om een meterstand door te geven. Bijvoorbeeld als je verhuist naar een woning met een energiesysteem van Vaanster of wanneer je verhuist uit een woning met een energiesysteem van Vaanster. Er wordt dan gevraagd naar de meterstand op de datum van verhuizing en/of sleuteloverdracht.  

Lees meer
Kan ik zelf een automatische incasso instellen?

Ja dat kan. Ook dit kun je in het eerder genoemde persoonlijke account zelf regelen. Ga naar het kopje “Mijn Facturen” en dan kun je bij “Mijn Betaalwijze” je bankrekening opgeven. Dit moet dan wel nog even administratief verwerkt worden en mogelijk stond er al een voorschotnota klaar.

Lees meer

Tarieven en facturen

Hoe berekent Vaanster tarieven?

Jaarlijks stelt de Autoriteit Consument en Markt (afgekort: ACM) een tarievenbesluit op waarin maximumtarieven zijn vastgelegd die warmteleveranciers mogen vragen aan gebruikers. In het tarievenbesluit staat vermeld hoe een tarief tot stand is gekomen. De methodes die hiervoor worden gebruikt zijn:

1. Niet-Meer-Dan-Anders (afgekort: NMDA) methode. Deze methode wordt ook wel 'gasreferentie' genoemd. 

2. Kosten-gebaseerd. Jaarlijks leveren warmteleveranciers - dus ook Vaanster - data aan waarmee de ACM de gemiddelde kosten berekend.

De term 'maximumtarief' doet vermoeden dat er onder het maximumtarief ruimte is om een tarief te bepalen. Feitelijk is het maximumtarief het gemiddelde tarief om kostendekkend te zijn. Vaak zijn de tarieven die de ACM heeft vastgesteld, ook de tarieven die Vaanster doorberekend.

Er worden diverse tarieven gehanteerd, de ACM maakt namelijk o.a. onderscheid in type afleverset en soort warmte dat geleverd wordt aan jouw woning. De soort warmte heeft betrekking op het doel van de warmte: warmte voor ruimteverwarming of warmte voor warm tapwater. 

Voor alle situaties waarop de Warmtewet van toepassing is, geldt dat het tarief dat Vaanster hanteert nooit boven het door de ACM vastgestelde tarief uitkomt. De tarieven die de ACM vaststelt en uitleg over de totstandkoming van die tarieven is openbaar inzichtelijk op de website van de ACM. 

Wat gebeurt er als ik mijn factuur niet betaal?

Als een factuur niet is betaald, dan sturen we eerst een herinnering om de factuur alsnog te voldoen. Als vervolgens een factuur nog steeds niet is betaald, sturen we een aanmaning. Als daarna de factuur nog steeds niet is betaald, dan volgt een ingebrekestelling. 

Lees meer
Wanneer ontvang ik mijn eerste voorschotfactuur?

De eerste voorschotfactuur ontvang je ongeveer een maand na aanmelding bij Vaanster. Alle klanten van Vaanster betalen maandelijks een voorschotfactuur, zoals gebruikelijk is voor het afnemen van energie. We factureren altijd een maand vooruit. Daarom ontvang je de eerste keer twee facturen: één voor de maand dat je er bent komt wonen en  één voor de volgende maand. Daarna ontvang je nog maar één voorschotnota per maand. 

Jaarafrekening

Waarom moet ik bijbetalen?

Bij je eerste inschrijving bij Vaanster schatten we je warmte- en/of warm tapwaterverbruik in. Maandelijks betaal je een deel van je jaarlijkse energierekening via een voorschotrekening. Aan het einde van het jaar berekenen we je werkelijke verbruik en de kosten. Als de schatting te laag was of je meer warmte hebt gebruikt, kan het zijn dat je extra moet betalen. 

Lees meer
Ik kan de jaarafrekening niet (in een keer) betalen

Als je de jaarafrekening niet in één keer kunt betalen, kun je bij ons een betalingsregeling aanvragen. Laat ons weten in hoeveel maanden je het terug wilt betalen door een mail te sturen naar incasso@vaanster.nl.

Houd er wel rekening mee dat het maandelijkse voorschotbedrag blijft gelden. Zodra we je aanvraag voor de betalingsregeling ontvangen, verwerken we deze en sturen we je een bevestiging met meer informatie. 

Ik zie verschillende tarieven terug op mijn jaarafrekening

Let op, je jaarafrekening hoeft niet altijd betrekking te hebben op één specifiek kalenderjaar (januari tot december). De afrekening bestrijkt meestal een periode van 12 maanden. Hierin kunnen mogelijk twee jaartallen vallen, en het kan zijn dat er verschillende tarieven gelden voor de gehele periode. Deze verdeling van tarieven zie je terug in je jaarafrekening. 

Mijn woning

Kan ik ergens informatie over de apparatuur in mijn woning terugvinden?

Zeker! Bekijk de projectpagina van jouw woningcomplex voor alle informatie over de onderdelen in jouw woning.

We raden je echt aan om alle informatie die je daar vindt eens rustig door te nemen en de filmpjes te bekijken. Dan weet je meer over het systeem en wat je kunt doen bij een storing.

Hoe lees ik mijn energiemeter uit?

Er zijn verschillende energiemeters. Veel gebruikte merken energiemeters zijn: Kamstrup en Ista. De energiemeter bevindt zich in veel gevallen in de meterkast of technische ruimte van jouw woning. 

Lees meer
Welke thermostaat zit er in mijn woning?

De thermostaat is eigendom van de woningeigenaar. Bij een koopwoning ben je dat zelf en als bij een gehuurde woning is dat de verhuurder.  

Lees meer

Het energiesysteem

Wat is een LWP systeem?

LWP staat voor lucht-water warmtepomp en is variant op het IWP energiesysteem. Bij een LWP energiesysteem heeft elke woning een eigen warmtepomp. Een lucht-water wrmtepomp onttrekt energie uit de buitenlucht waarmee een woning wordt verwarmd en gekoeld. Een lucht-water warmtepomp heeft een buitendeel (ookwel buitenunit genoemd) die meestal op het dak van een woning of appartementencomplex bevestigd is en een binnendeel. Het binnendeel betreft de feitelijke warmtepomp.

Bekijk hier onze video.

Hoe werkt een WKO systeem?

Bij een Warmte Koude Opslag (WKO) installatie wordt de bodem gebruikt om warmte en koude op te slaan. In de winter halen we warmte uit de bodem en gebruiken we die om gebouwen te verwarmen. Maar in de zomer hebben we juist behoefte aan koeling. Daarom koelen we gebouwen in de zomer met de koude uit de bodem. De warmte die we in de zomer opslaan, kunnen we later weer gebruiken voor verwarming. Dit gebeurt via een warmtepomp die de warmte uit de bodem haalt en het gebouw verwarmt.  WKO is een betrouwbare en duurzame energiebron die zorgt voor zuinig en comfortabel gebruik van warmte en koeling. 

Bekijk hier onze video.

Hoe werkt een EQw systeem?

Bekijk hier onze video. 

Tips

Wat is de beste vloerafwerking bij vloerverwarming?

Het effect van vloerverwarming en vloerkoeling is sterk afhankelijk van de toegepaste vloerafwerking. Om optimaal gebruik te maken van vloerverwarming en -koeling worden enkele eisen gesteld aan de vloerafwerking in de woning. De warmte en de koude moet tenslotte via de vloerafwerking (tapijt, laminaat, pvc, etc.) worden afgegeven aan de woning. 

Lees meer
Gebruik vloerverwarming

Vloerverwarming warmt trager op dan traditionele radiatoren. Daarom raden we je aan om geen om nachtverlaging toe te passen. Laat de thermostaat zoveel mogelijk op een constante temperatuur staan.​

Lees meer
Koeling

Comfortkoeling zorgt ervoor dat jouw woning maximaal 3 a 4 graden koeler is ten opzichte van de buitentemperatuur. Op warme dagen kun je gratis gebruik maken van comfortkoeling. Dit verbruik wordt niet bemeterd. Wij hebben een aantal tips verzameld om optimaal gebruik te kunnen maken van de koeling.

Lees meer