De meeste meters worden door Vaanster op afstand uitgelezen, dan wordt de meterstand digitaal uitgelezen. Daarnaast zijn er momenten waarop je als bewoner wordt gevraagd om een meterstand door te geven. Bijvoorbeeld als je verhuist naar een woning met een energiesysteem van Vaanster of als je verhuist uit een woning met een energiesysteem van Vaanster. Er wordt dan gevraagd naar de meterstand op de datum van verhuizing en/of sleuteloverdracht.  

Digitaal meterstanden uitlezen

Bij een verhuizing vragen we altijd om de actuele meterstand zelf af te lezen en door te geven. Voor de verdere periodes geldt dat als de meterstand door Vaanster wordt uitgelezen, de bewoner geen meterstand aan Vaanster hoeft door te geven. De meterstand wordt door Vaanster op 'Mijn Vaanster' gepubliceerd. Dat duurt ongeveer twee maanden. Eventueel kun je ook zelf de meterstand aflezen en toevoegen in 'Mijn Vaanster'

Als Vaanster jouw energiemeter niet kan uitlezen, dan wordt er een schatting gemaakt van jouw meterstand. Dat kan gebeuren als de wifi bijvoorbeeld even niet gewerkt heeft op het moment van uitlezen. 

Handmatig meterstanden opnemen 

Als de meterstand niet digitaal wordt uitgelezen, dan wordt de meterstand 'handmatig' opgenomen. Dit betekent dat de meterstand wordt afgelezen van de energiemeter en aan Vaanster moet worden doorgegeven via 'Mijn Vaanster'