Veelgestelde vragen

Ik word klant bij Vaanster

Wat betekent energiezuinig voor mijn kosten?

Je vraagt je dit waarschijnlijk af omdat je een energiezuinige woning gaat betrekken. Vaak worden ook de termen gasloos of nul op de meter genoemd.  Deze termen geven soms verwarring over de kosten. Wat houdt het nu in? 

Hoe word ik klant bij Vaanster?

Allereerst van harte gefeliciteerd met je nieuwe woning en welkom bij Vaanster! 

Vaanster zorgt ervoor dat er warm water uit je kraan stroomt en dat je jouw huis kunt verwarmen in de winter en kunt koelen in de zomer. Vaanster levert geen koud water en stroom, dus daarvoor zul je nog op zoek moeten gaan naar een andere leverancier. 

Wat is een leveringsovereenkomst?

Na je aanmelding bij Vaanster ontvang je van ons per mail de leveringsovereenkomst. Hierin staan alle rechten en plichten die wij naar elkaar hebben. Je vindt er informatie over de levering van warmte en koude, de tarieven en de betalingen. Zo hebben we alles netjes op papier staan wat we voor je gaan doen en wat je kunt verwachten. 

Gegevens wijzigen

Hoe kan ik mijn verhuizing doorgeven?

Als je gaat verhuizen kun je dit gemakkelijk via de website aan Vaanster doorgeven. We vragen je wel om de meterstanden aan ons door te geven van de datum waarop je de sleutel van je woning inlevert, ook als je een slimme meter hebt. We begrijpen dat het een drukke tijd is, je kunt dit ook een paar dagen later doen. Er is namelijk geen sprake van een opzegtermijn, dus je kunt een datum in het verleden opgeven. Na het doorgeven van je verhuizing ontvang je binnen zes weken de eindafrekening. Als je geen meterstand kunt opgeven, houd er dan rekening mee dat het wat langer kan duren.

Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens aanpassen zoals bijv. mijn mailadres?

 Op de persoonlijke account kun je van alles makkelijk zelf regelen en persoonlijke gegevens aanpassen zoals je mailadres.  
Klik hier om naar uw persoonlijke account te gaan. Klik op account aanmaken als je voor de eerste keer de pagina gaat bezoeken. 

Kan ik zelf mijn voorschotbedrag aanpassen?

Ja dat kan. In je persoonlijke account kun je onder het kopje “mijn facturen” je voorschotbedrag aanpassen. Dat is wel binnen een bepaalde marge, omdat het voorschotbedrag wel voldoende moet zijn om de vaste kosten te dekken.

Klik hier om naar jouw persoonlijke account  te gaan en log in om de gegevens aan te passen. Klik op account aanmaken als je voor de eerste keer de pagina gaat bezoeken. 

Over het energiesysteem

Hoe werkt een EQw systeem?

Alle informatie hierover vindt u op onze EQw pagina. 

Hoe werkt een WKO systeem?

Alle informatie hierover vind je op onze WKO pagina.

Wat is een IWP systeem?

IWP staat voor individuele warmtepomp. Bij een IWP energiesysteem heeft elke woning een eigen warmtepomp. Een water-water warmtepomp onttrekt energie uit de bodem en wordt door de warmtepomp naar uw woning gepompt. Via het vloerverwarmings- en vloerkoelingssysteem wordt uw woning verwarmd en gekoeld.

Lees hier meer over het IWP energiesysteem.

Wat zit er in mijn woning?

Wie is verantwoordelijk voor het systeem in mijn woning?

Het antwoord op deze vraag verschilt per project en wordt aangegeven door middel van een eigendomsgrens. Deze kun je opzoeken via het intikken van de postcode op de homepage. Ga naar www.vaanster.nl en voer bovenaan het postcode en huisnummer in. Vervolgens word je doorgestuurd naar de webpagina die hoort bij de ingevoerde postcode. Daar staat een afbeelding met de eigendomsgrens van alle apparatuur in de woning.

Welke thermostaat zit er in mijn woning?

Vaanster is een energieleverancier en de thermostaat is daarom niet van Vaanster. De thermostaat is van de woningeigenaar. Bij een koopwoning ben je dat zelf en als bij een gehuurde woning is dat de verhuurder.  

Hoe lees ik mijn energiemeter uit?

Er zijn verschillende energiemeters. Veel gebruikte merken energiemeters zijn: Kamstrup en Ista. De energiemeter bevindt zich in veel gevallen in de meterkast of technische ruimte van jouw woning. 

Tarief, factuur en jaarafrekening

Wat is mijn huidige tarief?

Als je inlogt op ‘mijn account’ via de vaanster site vind je onder het kopje “Mijn Tarieven” een overzicht van het variabele tarief en van de vaste tarieven.  

Link naar mijn persoonlijke account.

Kan ik zelf mijn voorschotbedrag aanpassen?

Ja dat kan. In je persoonlijke account kun je onder het kopje “mijn facturen” je voorschotbedrag aanpassen. Dat is wel binnen een bepaalde marge, omdat het voorschotbedrag wel voldoende moet zijn om de vaste kosten te dekken.

Klik hier om naar jouw persoonlijke account  te gaan en log in om de gegevens aan te passen. Klik op account aanmaken als je voor de eerste keer de pagina gaat bezoeken. 

Wat staat er op mijn jaarafrekening?

Twaalf maanden na het versturen van de eerste voorschotnota wordt de jaarafrekening opgesteld. Als we alle meterstanden hebben verzameld kan het systeem de berekening gaan opmaken. Bij de jaarafrekening wordt het werkelijke verbruik berekend aan de hand van de begin- en de eindstand. Ook worden de vaste kosten berekend. De vaste en variabele kosten worden bij elkaar opgeteld en dat is dan het bedrag wat je dat jaar aan totale kosten hebt gemaakt.

Storingen en onderhoud

Storing in levering warmte

Er is een storing in de warmte levering. Dat is vervelend en dat wil je natuurlijk zo snel mogelijk opgelost hebben.

Allereerst moet de oorzaak van de storing worden achterhaald, zodat duidelijk wordt wie de storing kan oplossen. De eigendomsgrens geeft aan wie verantwoordelijk is voor de diverse onderdelen. Deze kun je vinden op de pagina van het project waar je woont. 

Storing in levering koude

Er is mogelijk storing in de levering van koude. Dat is vervelend en dat wil je natuurlijk zo snel mogelijk opgelost hebben.

Allereerst moet de oorzaak van de storing worden achterhaald, zodat duidelijk wordt wie de storing kan oplossen. De eigendomsgrens geeft aan wie verantwoordelijk is voor de diverse onderdelen. Deze kun je vinden op de pagina van het project waar u woont. 

Storing in levering warm water

Het is vervelend als er geen warm water uit de kraan komt. Het is van belang om vast te stellen: 

  • Of er verminderd warm water is of dat er helemaal geen warm water is. 
  • Of er uit geen enkele kraan (ookwel tappunt genoemd) in de woning warm water komt of dat er een enkele kraan is waaruit geen warm water meer komt. 

Tips

Thermostaat

Bij bijna alle thermostaten is het mogelijk om een programma in te stellen. Dit heeft als voordeel dat de temperatuur na het instellen van een programma automatisch door de thermostaat wordt geregeld. 

Koude dagen

Op koude dagen kan je extra behoefte hebben aan warmte. Wij hebben een aantal tips verzameld voor het effectief en duurzaam benutten van warmte.

Koeling

Op warme dagen kun je gratis gebruik maken van koeling. Dit verbruik wordt niet bemeterd. Wij hebben een aantal tips verzameld om optimaal gebruik te kunnen maken van de koeling.