Wij berekenen eerst uw voorschot gebaseerd op het daadwerkelijke tarief van 2023. We houden hierbij een gemiddeld verbruik aan Gigajoules aan. Hierover wordt de BTW berekend. Dat is het BTW bedrag wat u op de voorschotnota ziet. De BTW wordt dus berekend over het hele bedrag zonder prijsplafond. Dit is zo vanuit de Overheid geregeld.
Daarna verminderen we het voorschotbedrag met de korting van het prijsplafond. Het prijsplafond is vrij van BTW. Dit lagere bedrag ziet u als te betalen op de factuur.
Veelgestelde vragen
Meer informatie over het prijsplafond
Om de kosten voor warmte betaalbaar te houden heeft de Overheid besloten dat Vaanster als jouw warmte leverancier een korting mag geven op het Vaanster tarief (ook wel genoemd het tarief volgens de leveringsovereenkomst). Tot een jaarlijks verbruik van 37 Gigajoules betaalt u € 47,38 per Gigajoules.
De meeste van onze klanten verbruiken minder dan 37 Gigajoules op jaarbasis. Verbruik je toch meer dan 37 Gigajoules dan betaal je voor iedere afgenomen Gigajoule daarboven het Vaanster tarief van € 90,91.
Als je op "lees meer" klikt leggen we je alles in een video uit over het prijsplafond, jouw nieuwe voorschotbedrag en hoe we het prijsplafond administratief verwerken.
Ik word klant bij Vaanster
Je vraagt je dit waarschijnlijk af omdat je een energiezuinige woning gaat betrekken. Vaak worden ook de termen gasloos of nul op de meter genoemd. Deze termen geven soms verwarring over de kosten. Wat houdt het nu in?
Allereerst van harte gefeliciteerd met je nieuwe woning en welkom bij Vaanster!
Vaanster zorgt ervoor dat er warm water uit je kraan stroomt en dat je jouw huis kunt verwarmen in de winter en kunt koelen in de zomer. Vaanster levert geen koud water en stroom, dus daarvoor zul je nog op zoek moeten gaan naar een andere leverancier.
Na je aanmelding bij Vaanster ontvang je van ons per mail de leveringsovereenkomst. Hierin staan alle rechten en plichten die wij naar elkaar hebben. Je vindt er informatie over de levering van warmte en koude, de tarieven en de betalingen. Zo hebben we alles netjes op papier staan wat we voor je gaan doen en wat je kunt verwachten.
Gegevens wijzigen
Als je gaat verhuizen kun je dit gemakkelijk via de website aan Vaanster doorgeven. We vragen je wel om de meterstanden aan ons door te geven van de datum waarop je de sleutel van je woning inlevert, ook als je een slimme meter hebt. We begrijpen dat het een drukke tijd is, je kunt dit ook een paar dagen later doen. Er is namelijk geen sprake van een opzegtermijn, dus je kunt een datum in het verleden opgeven. Na het doorgeven van je verhuizing ontvang je binnen zes weken de eindafrekening. Als je geen meterstand kunt opgeven, houd er dan rekening mee dat het wat langer kan duren.
Op de persoonlijke account kun je van alles makkelijk zelf regelen en persoonlijke gegevens aanpassen zoals je mailadres.
Klik hier om naar uw persoonlijke account te gaan. Klik op account aanmaken als je voor de eerste keer de pagina gaat bezoeken.
Ja dat kan. In je persoonlijke account kun je onder het kopje “mijn facturen” je voorschotbedrag aanpassen. Dat is wel binnen een bepaalde marge, omdat het voorschotbedrag wel voldoende moet zijn om de vaste kosten te dekken.
Klik hier om naar jouw persoonlijke account te gaan en log in om de gegevens aan te passen. Klik op account aanmaken als je voor de eerste keer de pagina gaat bezoeken.
Over het energiesysteem
Alle informatie hierover vindt u op onze EQw pagina.
Alle informatie hierover vind je op onze WKO pagina.
IWP staat voor individuele warmtepomp. Bij een IWP energiesysteem heeft elke woning een eigen warmtepomp. Een water-water warmtepomp onttrekt energie uit de bodem en wordt door de warmtepomp naar uw woning gepompt. Via het vloerverwarmings- en vloerkoelingssysteem wordt uw woning verwarmd en gekoeld.
Lees hier meer over het IWP energiesysteem.
Wat zit er in mijn woning?
Het antwoord op deze vraag verschilt per project en wordt aangegeven door middel van een eigendomsgrens. Deze kun je opzoeken via het intikken van de postcode op de homepage. Ga naar www.vaanster.nl en voer bovenaan het postcode en huisnummer in. Vervolgens word je doorgestuurd naar de webpagina die hoort bij de ingevoerde postcode. Daar staat een afbeelding met de eigendomsgrens van alle apparatuur in de woning.
Vaanster is een energieleverancier en de thermostaat is daarom niet van Vaanster. De thermostaat is van de woningeigenaar. Bij een koopwoning ben je dat zelf en als bij een gehuurde woning is dat de verhuurder.
Er zijn verschillende energiemeters. Veel gebruikte merken energiemeters zijn: Kamstrup en Ista. De energiemeter bevindt zich in veel gevallen in de meterkast of technische ruimte van jouw woning.
Tarief, factuur en jaarafrekening
Wij berekenen eerst uw voorschot gebaseerd op het daadwerkelijke tarief van 2023. We houden hierbij een gemiddeld verbruik aan Gigajoules aan. Hierover wordt de BTW berekend. Dat is het BTW bedrag wat u op de voorschotnota ziet. De BTW wordt dus berekend over het hele bedrag zonder prijsplafond. Dit is zo vanuit de Overheid geregeld.
Daarna verminderen we het voorschotbedrag met de korting van het prijsplafond. Het prijsplafond is vrij van BTW. Dit lagere bedrag ziet u als te betalen op de factuur.
Om de kosten voor warmte betaalbaar te houden heeft de Overheid besloten dat Vaanster als jouw warmte leverancier een korting mag geven op het Vaanster tarief (ook wel genoemd het tarief volgens de leveringsovereenkomst). Tot een jaarlijks verbruik van 37 Gigajoules betaalt u € 47,38 per Gigajoules.
De meeste van onze klanten verbruiken minder dan 37 Gigajoules op jaarbasis. Verbruik je toch meer dan 37 Gigajoules dan betaal je voor iedere afgenomen Gigajoule daarboven het Vaanster tarief van € 90,91.
Als je op "lees meer" klikt leggen we je alles in een video uit over het prijsplafond, jouw nieuwe voorschotbedrag en hoe we het prijsplafond administratief verwerken.
Als je inlogt op ‘mijn account’ via de vaanster site vind je onder het kopje “Mijn Tarieven” een overzicht van het variabele tarief en van de vaste tarieven.
Link naar mijn persoonlijke account.
Storingen en onderhoud
Er is een storing in de warmte levering. Dat is vervelend en dat wil je natuurlijk zo snel mogelijk opgelost hebben.
Allereerst moet de oorzaak van de storing worden achterhaald, zodat duidelijk wordt wie de storing kan oplossen. De eigendomsgrens geeft aan wie verantwoordelijk is voor de diverse onderdelen. Deze kun je vinden op de pagina van het project waar je woont.
Er is mogelijk storing in de levering van koude. Dat is vervelend en dat wil je natuurlijk zo snel mogelijk opgelost hebben.
Allereerst moet de oorzaak van de storing worden achterhaald, zodat duidelijk wordt wie de storing kan oplossen. De eigendomsgrens geeft aan wie verantwoordelijk is voor de diverse onderdelen. Deze kun je vinden op de pagina van het project waar u woont.
Het is vervelend als er geen warm water uit de kraan komt. Het is van belang om vast te stellen:
- Of er verminderd warm water is of dat er helemaal geen warm water is.
- Of er uit geen enkele kraan (ookwel tappunt genoemd) in de woning warm water komt of dat er een enkele kraan is waaruit geen warm water meer komt.
Tips
Bij bijna alle thermostaten is het mogelijk om een programma in te stellen. Dit heeft als voordeel dat de temperatuur na het instellen van een programma automatisch door de thermostaat wordt geregeld.
Op koude dagen kan je extra behoefte hebben aan warmte. Wij hebben een aantal tips verzameld voor het effectief en duurzaam benutten van warmte.
Op warme dagen kun je gratis gebruik maken van koeling. Dit verbruik wordt niet bemeterd. Wij hebben een aantal tips verzameld om optimaal gebruik te kunnen maken van de koeling.